onsdag 30 januari 2013

Skyttegym till Holland/Nederländerna!

Vad säger man egentligen, Holland eller Nederländerna? Ja, iallafall som rubriken lyder så ska vi ifrån Sävsjö åka ner till Nederländerna/Holland! :) Det är första gången vi gör det så det ska verkligen bli spännande! :) Resan till Tyskland, Hannover brukar ju vara väldigt rolig och även resan till Norge, Fredrikstad! Det är även första gången jag är och tävlar i Holland, men däremot inte första som jag är i landet.

Internationella tävlingar rankar jag även lite högre då de anses lite "större" och jag satsar ju på sportskytte och större tävlingar. Och så kommer det många duktiga skyttar dit från hela världen! Men självklart varierar det från vilka länder :). Nu vet jag faktiskt inte vart de kommer ifrån, det lär vi märka! Så det är ett ypperligt tillfälle till bra konkurrens och erfarenheter. Internationella tävlingsresultat räknas också in till rakningen i Sverige och det är ju extra bra att prestera bra utomlands än på hemmaplan!

Men, det finns en nackdel. Tyvärr missar vi skyttar som åker till Nederländerna skyttiadens näst sista omgång som går i helgen. Skyttiaden är ett slags klass-SM kan man säga. Man tävlar mot killar och tjejer i samma klass och det är en nationell tävling. Alltså inte samma regler som man har i sport SM och OS. Men det är ändå en rolig tävling och räknas ändå lite som ett SM eftersom att hela Sverige är med och skjuter den. Men som jag nämnde nyss så satsar jag på sportskytte och genom att skjuta nationellt tar inte det mig vidare, tyvärr. Och får man en sån här chans att åka ner till Holland och tävla i tre dagar så tar man den i mitt läge! Ja menar, nästa år när jag inte går på skyttegym så kommer ja ju troligtvis inte kunna åka med ner, men jag kommer att kunna skjuta Skyttiaden som går varje år hemma i Sverige.

Men däremot tycker jag att man skulle kunna få skjuta den här omgången på annan ort precis som vid de andra omgångarna! Jag förstår att man såklart inte kan skjuta riksfinalen (alltså sista omgången) någon annanstans. Men eftersom att det här är en rikstäckande tävling så borde man kunna möjliggöra det för att göra det så lätt för alla som möjligt att delta. Annars blir det ju inte så stor konkurrens, för hur kul är det att vinna tex klass L20 när det inte finns några motståndare? Sverige är ett stort och avlångt land. Det är inte så lätt att ta sig överallt för alla. Och den omgången har heller inte någon final så det är bara grundomgången som ska skjutas. Så jag ser inte det svåra i att få kunna skjuta den på annan plats precis som vid de andra deltävlingarna? Men men...

Kl. 4:00 gick bussarna ifrån Sävsjö inatt!
Det innebär att man gick upp kl. 3, så de va inte mycket lönt att sova egentligen ;)! Inte så lätt att lägga sig kl. 18 när man är van att somna mellan 22-24! Haha! Jag passade även på att ta ett kvällspass på gymmet så jag skulle kunna sitta här i bussen med gott samvete ;)!

Ja nu vet jag inte vad jag ska säga mer! :) jag vet egentligen inte så mycket om själva tävlingen heller! Träning är på onsdagen och tävling både torsdag, fredag och lördag med final. Den ska likna Swedish cup lite fast i Nederländerna ;)! Jag hoppas kunna prestera några riktigt bra resultat nu för det behöver jag! När jag har skjutit bra i år så har det antingen varit på Youth League eller på nationella tävlingar då resultatet inte räknas in till rankningen! Så jag har halkat ner :/... Och det var inte bra då de tydligen kollade på rankningen till EM uttagningen... Dock gjorde de inte det förra året då jag låg etta i över en hel säsong!!! Bad luck I guess...
Men så ja, jag behöver de här resultaten :). Inte för att det spelar nån större roll nu då EM uttagningen redan är färdig, men till nästa år! :)

Nä, jag ser verkligen fram emot den här resan!! Det ska bli skönt att komma iväg ifrån verkligheten ett tag och allt jobb i skolan! :) och roligt att åka med alla skyttar :)! Exciting! Håll tummarna nu!!
Kram på er!





1 kommentar:

  1. Helt rätt att välja en Internationell tävling före skyttiaden!
    Den kommer ge mycket mycket mer än va skyttiaden kommer göra erfarenhetsmässigt och det är en av de viktigare delar som krävs för att komma upp i toppen!! så sikta i mitten å tryck av!! =) håller tummarna

    SvaraRadera